liveo

Kafka, uma metamorfose coletiva

Por Luiz Ernesto Wanke – Está nas livrarias uma antologia, ‘Kafka, uma metamorfose inspiradora’, uma coletânea de autores que orbitam nossa Curitiba. Foi organizada pelo maestro Carlyle Pop, um autor talentoso e também um eterno incentivador da nossa literatura regional. Foi editado honrosamente por nossa maior editora, a Juruá, que teima em investir em sonhos num ambiente hostil da crise editorial brasileira. Neste deserto literário precisamos sim de autores, jovens principalmente, para desequilibrar esta desigualdade aprofundada pela falta de leitores.

A obra propõe uma empatia literária, uma postura inusitada que é de alguma forma contar uma história através do estilo e ou ideia de um escritor famoso. Já tinha acontecido com essa turma num livro de 2014, ‘Instruções à Cortázar’ que teve uma boa acolhida diante do público e crítica. Mas Dr. Carlyle adverte que o que se procura neste gênero não é um estilo absoluto, uma cópia ou mesmo, um plágio. O que todos os participantes se propõem é dar um toque numa história, um leve tangenciar que lembre o autor homenageado. Claro que é uma missão difícil porque são autores consagrados pelo modo peculiar de escrever e ver o mundo e por isto, carimbaram sua personalidade na literatura, tal como o gosto forte de um rabanete não nos abandona tão cedo.

O tema é pertinente. Metamorfose está presente dentro de cada um cotidianamente. Ora é uma menina que pretende transformar seu rosto com texturas e cores; ora é uma mãe que quer ver seu filho transformado fora das drogas; ou ainda alguém que precisa vencer a inércia adiposa para fazer um regime acompanhado de exercícios. E metamorfoses internas também, mudando pelo estudo; contendo gênios rompantes, sonhando acordado e almejando  tantos desejos, geralmente postergados para o futuro.

Como o livro é uma antologia – assim como na vida – há gosto para tudo. Alguns contam histórias divertidas, outros são mais sérios e há quem seja misterioso e de difícil interpretação. Particularmente exultei quando encontrei uma citação ao Mano Eno Teodoro Wanke na página 36 feita pelo escritor Antônio Torres. Quando o Eno estava fazendo a biografia do príncipe dos repentistas eu morava no Rio e lá testemunhei algumas vezes ele viajando para o nordeste ou o próprio Rodolfo Cavalcante Coelho indo à sua casa para acertar detalhes. O Eno tem uma obra de mais de 2.000 livros (poesias, trovas, memórias, contos, ensaios, clecs, etc.) que agora, depois do seu falecimento, está inerte.

Particularmente adoro histórias.

Aquelas mais lineares, com muita emoção que extravasa de dentro para fora num texto acessível e que tem um desfecho – pelo menos – lógico. Penso mais em ‘causos’ que contos. Não me agradam histórias que sejam muito explicitas – ou didáticas – em relação ao autor homenageado. Tem que ser que nem um perfume leve e gostoso que se percebe – sem excessos – suavemente. Também não gosto de coisas misteriosas que exigem um esforço interpretativo e pessoal, mas isto já é coisa de velho que odeia raciocinar. Este livro também trás um pouco deste tipo de literatura.

Enfim, ‘Kafka, uma metamorfose inspiradora’ é bem vindo. Todo sucesso a ele, a seu editor e seus autores.

Precisamos de todos!

water sand sea bottles ships photomanipulations 1920x1080 wallpaper_www.wall321.com_20

O Amor Já Acabou

 

Por Erol Anar / Depois que conversamos sobre as complicações do ser humano, você disse: _ “O ser humano tem um metabolismo complicado. Se eu fosse realmente humano e quisesse entender a vida com meu coração e meu corpo, poderia me comunicar com as pessoas ao meu lado e respirar profundamente, então, a vida seria carregada pelos meus ombros. A vida me daria problemas e eu ficaria com eles encontrando soluções”.


Você tem razão, talvez, mas a vida não nos dá apenas problemas, ela nos dá soluções eternas. Nós temos que entender os problemas primeiramente, sem pensar na solução, o mais importante é entender o problema do que solucioná-lo. Falamos que para cada um, seu mar parece um oceano, isso é verdade, cada pessoa fica com seus problemas e vive sua vida a seu modo, porém muito poucas pessoas embarcam no seu navio para o oceano maior das possibilidades que estão dentro deles como recursos.


Sim, nossos navios estão ainda nos esperando, mas eles não vão esperar eternamente.

 

Com amor,

img_4445

Tipica città inglese è famosa per le sue terme romane

Le acque termali di Bath – graziosa città,, con diversi edifici vittoriani, che si trova 119 km da Londra, probabilmente fondata nel 863 aC da un re celtico – ha attratto i romani nell’antichità, perché loro hanno incontrato là il posto ideale per costruire le famose terme  romane. Le piscine pubbliche immense utilizzate da loro per il tempo libero, incontri e per affari, oggi sono diventate  un museo che è visitato da persone provenienti da tutto il mondo.

img_4423

Il livello della strada

Le terme antiche sono in realtà sotto il livello della strada e gli edifici originali sono divisi in quattro gruppi, tra i quali “ Casa Museo” , la “Fontana Sacra”, il “Tempio Romano” e le strutture che si trovano al livello della strada, sono risalente al XIX secolo. Il primo santuario di acque termali in questo luogo è stato costruito dai Celti, dedicato alla dea Sulis, il che equivale alla dea Minerva per i romani.

Dopo la partenza dei romani, le terme caddero in disuso a Bath e alcune piscine sono state sepolte dal processo di sedimentazione. Le terme hanno subito diverse modifiche  tra l’altro quella  del XII secolo, quando Juan de Tours ha costruito un edificio di acque curative, sulla stessa sorgente che fornisce acqua per le termale; e quelle del  XVI secolo quando il governo della città ha costruito delle nuove terme  ( Queen`s Bath), situato al sud della sorgente. Questo è adesso situato all’interno di un complesso costruito nel XVIII secolo dagli architetti John Wook (padre e figlio).

img_4396Durante il periodo della regina Vittoria, Bath diventa un luogo che va di moda e era visitata dai nobili e dai grandi nomi del panorama letterario e politico dell’Inghilterra, tra i quali Charles Dickens, Jane Austen, Oliver Goldsmidh, Lord Nelson ed esploratore Livingstone. I bagni pubblici avevano i loro critici e nel 1668, lo scrittore Samuel Pepys scrisse una critica su Bath e l’uso delle terme. Non poteva essere una città pulita con tanta gente insieme nella stessa acqua. In questo momento, la città aveva 1200 abitanti e circa  150 terme dove si facevano i bagni.

 

DSC00598

The kiss

DSC00598

In front of the sculpture “The Kiss” by Rodin I felt my thoughts take flight and reach another dimension. In the sense of using the fantasy to see a reality less boring, transform history into romance, not to confuse, but to clear the ideas and let life more creative and interest.

These reflective flights are well received by me, especially when we are facing a magnificent piece of white marble that pulsates as if it had been created or conceived at that time.

To use a parallel universe, which reaches another dimension in time, fascinates me. It is amazing the capacity of our brain to generate so many sensations and promote opportunities in the field of creativity that I often find myself immersed in research and information to justify my instant travels made naturally without the need of drugs.

Imagine if I used! “On the machine, a single chip takes all decisions. But neurons are 100 billions”, says the electronic engineer Joao Zuffo, from University of Sao Paulo. “While the chip only knows how to answer yes or not (1 or 0), the brain has millions of possibles ways. Due to this intricate network, we do not always do what is more logical. For the same reason, the machines that has simpler routes to go, can not to be creatives or surprising.”

For this reason, in this intricate network of neurons, whose thoughts are not always directed by logic, especially when I visit an art show, I have such unusual pathways that enrich my daily life.

Kiss by Rodin

When a work impresses me, automatically transport myself to its history and try to capture the feelings of the artist or what he lived to do the reading of what’s there in front of me.

Returning to Kiss by Rodin. My mind was fixed on that couple in love, almost real, in a deep express kiss in a stone block disguised by the image of desire and sensuality, with over 100 years!

Well! I realized that that sculpture – Kiss – dialogued with my emotions in such a current way!

The Artist, the French Auguste Rodin, was undoubtedly great and not less his muse Camille Claudel, let’s quote her to avoid being unjust and recognize that she was the companion of the master, who lived in a ungrateful time to his wife and ended his days locked up in a madhouse, sad and lonely because committed the sin of loving too much.

Camille Claudel

In my opinion, Camille surpassed her master and mistress in the art of sculpture, but in the art of love lost herself in her plots. But one must consider that the poor woman was advanced for her time and had a puritanical and cruel society around constantly judging her as out of standards established for the time. In fact, she did not live to reap the rewards of women’s achievements and of her talent …

Camille arrived in Paris around 1881, according some records, met Rodin in 1885, he with 45 and she with 17 or 19 years, do not know exactly, I got lost on the accuracy of the dates. In the late nineteenth century, the romance was over and she became a bitter and paranoid woman, accusing Rodin of stealing her works. This mystery remained with Rodin without being unraveled, however, we do not need to be very observant to make sure that the sensual and vibrant production of the French master was during the period in which he was involved in the most torrid passion for the student.

If at the time of the production of Kiss, 1882 Camille did not participate in the elaboration of the work or was his inspiring muse, surely, was about to be. The sculpture is the maximum of love and shows how Rodin was directed to the subject of sensuality of the flesh. A stage where his flesh was pounding by new emotions!

So between one thought and another, thinking about the love between Rodin and Camille, my thoughts remained outside the physical space of the exhibition, far beyond the story: I got lost in daydreams about the sensual pleasure of one of the most beautiful caress exchanged between human beings: the kiss.

Kissing is the art of delivering the emotions that involves love, sex and pleasure.

The kiss that I’m referring to in this text, is the act of love between a man and a woman, based on my sensations, from a stimulus that appeared when I was appreciating the sculpture of Rodin. Therefore, it is not a reflection about the meaning of the kiss as a gesture of universal affection among human beings of all ages, gender, race and culture.

When I say that kissing is an act of delivery, refer to the fact that there are different kisses that denounce how subtly or not we are to surrender our hearts to the partner.

It is roughly equal to a strong hug that embraces the slots and the protrusions of our body and connect our heart to the other heart to pass the intense flow of a feeling that nothing has of a simple friendly hug.

The kiss on the mouth which I define as a total surrender, is the one that shakes the whole body, from head to toe, vibrating our endless and most remote nerve fibers at the time that the lips approach each other and are magnetized by the skin, entwining tongues, frenetic, high in the voluptuousness of pleasure that in the same space of emotions, wants to get closer to the heart of the other. This is the big difference between the kiss and the sexual act itself.

Not everyone can kiss that way for fear of leaving the heart at the mercy of another.

A big mistake!

The kiss of surrender, fully, body and heart, is unforgettable. Brings joy to the soul and feeling of extreme happiness for both, considering that the delivery is reciprocal, such an intense exchange, can offer a lifetime of sensations for a few minutes of kissing.
A feeling that is independent of living forever with the partner who kissed but, yes, of having passed through paradise.
Kissing, kissing for real lets always a wet taste, voluptuous, engraved in the depths of a sacred memory, as if it were some supply of cosmic energy, large and bright, which nourishes and always keeps the flame of enjoyment of life on.
It is sweetness!

Wonderful journey through the lines carved in marble, hard, cold, white, transmuted into Kiss, created by Rodin’s emotion.
My tribute to the two lovers!